سامگوک یوسا یکی از مهمترین کتابهای تاریخی است که درمورد کره صحبت میکند. سامگوک یوسا( به انگلیسی: Samguk yusa و به کرهای: 삼국유사) با نام تاریخ سه امپراطوری کره نیز شناخته میشود. این کتاب درمورد رابطه با داستانها، اثار و اتفاقات سه امپراطوری کرهای ( گوگوریو، باکجه و شیلا) است. ما پیش از این در پست سلسلههای پادشاهی کره به مفصل درمورد این سه سلسله پادشاهی صحبت کردهایم. اکثر توضیحات ارائهشده در آن پست از کتاب سامگوک یوسا استخراج شدهاست.
این کتاب که به صورت سنگنوشته یافت شده است یکی از دقیقترین منابع تاریخی از نظر صلاحیت تاریخی است زیرا که بعد از دوره این سه پادشاهی به قلم آمده است. زبان این کتاب، چینی کلاسیک( 古文) است.
در سامگوک یوسا بسیاری از افسانههای مربوط به بنیانگذاران پادشاهیهای مختلف کره درج شده است که از جمله مشهورترین آنها میتوان به گوجوسان، ویمن جوسان، بویو، گوگوریو، باکجه، شیلا و گایا اشاره کرد. همچنین این کتاب منبع بسیاری از کیدراماهای تاریخی، از جمله سریال جومونگ، جومونگ۲، جومونگ۳ است.
تاریخچه سامگوک یوسا:
براساس تحقیقات تاریخی، سامگوک یووسا در معبد اینگاک در قرن سیزدهم نوشته شد. نویسنده، ایلیون، در سال ۱۲۱۴ در سن هشت سالگی به رهبان شد و به عنوان رئیس راهبان در معابد مختلف کار کرد، در کنفرانسهای سلطنتی به فرمان پادشاه شرکت کرد و تا زمان مرگش در سال ۱۲۸۹، رویدادهای مهم بودایی را میزبانی نمود.
این کتاب در دوران فتح مغولها بر اروپا و شرق آسیا، از جمله چین و کره، نوشته شد. آنها برای اولین بار در سال ۱۲۳۱ کره را تهاجم کردند و این حمله ضربه ویرانگری به زندگی کرهایها وارد کرد، زیرا داراییهای فرهنگی ارزشمند، آثار ثبت شده و ادبیات را نابود کردند. این تهاجم ایلیون را بر آن داشت تا از تمام فولکلور و داستانهای انتقال یافته محافظت کند.
ایلیون مدت طولانی پیش از نگارش سامگوک یووسا، آثار زیادی از فرهنگ کرهای را جمعآوری و تحلیل کرد. ایلیونی که پس از تکمیل سامگوک یووسا در معبد درگذشت، به دلیل مراقبت از مردم عادی که در پایان دوره گوریئو تحت حکومت مغولها رنج میبردند شناخته شده بود. علاوه بر این، ایلیون موقعیت بالاترین کشیش پادشاهی را رد کرد تا از مادر پیر خود مراقبت کند.
شبهجزیره کره زمانی که سامگوک یووسا نوشته شد، هنوز متحد نبود، بنابراین یکی از اسطورههای سامگوک یووسا، دانگون، که به عنوان ریشه تمام کرهایها محسوب میشود، مدتهاست که به اعتقاد بر این است که به ایده «خون واحد، ملت واحد» در میان کرهایها کمک کرده و همچنین خود را به عنوان «نژاد خون مشترک» شناساندهاند.
با این حال، نقدهایی نیز وجود دارد که حس خون واحد میتواند نه تنها کسانی که به عنوان «واقعاً کرهای» تلقی نمیشوند را حاشیهنشین کند، بلکه راههای مختلفی که مردم میتوانند خود را کرهای بدانند با حذف دیدگاهها و احتمالات مختلفی که در این اسطورهگرایی محافظهکارانه ریشه ندارند، محدود کند.
برای بزرگداشت و انتقال دستاوردها و زندگی ایلیون، معبد اینگاک جشنوارههای سالانهای مانند جشنواره فرهنگی ایلیون سامگوک یووسا تحت حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری برگزار میکند، و فعالیتهای جشنواره شامل یک سمینار علمی برای دانشگاهیان، یک مسابقه نویسندگی برای اشعار یا مقالات، و قرائت اشعار میباشد.
جلدها:
سامگوک یووسا شامل پنج جلد و دو کتاب است و به جز جلد، شامل نه کتاب دیگر میباشد که عبارتند از: وانگریک، گیای، هیونگبُپ، تاپسنگ، اویهاه، شینجو، گامتونگ، پیئون و هیوسئون.
وانگنیوک یک تاریخنگاری مختصر از سه پادشاهی، گاراکگوک، گوگوریهٔ پسین و بیکجیٔ پسین است. گیای شامل بایگانی از گوجوسئون تا دورهٔ اواخر سه پادشاهی است. هدف گیای در ابتدای متن نوشته شده است. هیونگبُپ دربارهٔ ظهور بودیسم در سه پادشاهی است و تاپسنگ شامل پاگوداها و تصاویر بودایی میباشد. اویهاه شامل روایتهایی از راهبان مشهور در دورهٔ شیلا است.
شینجو شامل داستانهایی دربارهٔ معجزاتی است که از طریق بودیسم اسرارآمیز در دودمان شیلا رخ دادهاند. گامتونگ دربارهٔ داستانهای ارادت است. پیئون شامل افسانههای قهرمانان تنها است. هیوسئون شامل قصههای فولکلور مربوط به فرزندی و فضایل بودایی است. اگرچه این کتاب به بخشهای زیادی تقسیم شده است، ساختار کلی کتاب میتواند به طور مختصر به شرح زیر توصیف شود:
جلد | بخش | موضوع |
---|---|---|
جلد ۱ | بخش ۱ | سجلات پادشاهان، سجلات عجایب بزرگ ۱ (تأسیس پادشاهیها) |
جلد ۲ | بخش ۲ | سجلات عجایب بزرگ ۲ (شیلا متحد) |
جلد ۳ | بخش ۳ | ظهور بودیسم |
جلد ۳ | بخش ۴ | پاگوداها و تصاویر بودایی |
جلد ۴ | بخش ۵ | حکایات راهبان مشهور |
جلد ۵ | بخش ۶ | داستانهای پیشگویی و معجزات |
جلد ۵ | بخش ۷ | داستانهای احساسی ارادت |
جلد ۵ | بخش ۸ | منزوینشینی |
جلد ۵ | بخش ۹ | داستانهای فرزندی |
مقایسه سامگوک یوسا و سامگوک ساگی:
جنبه | سامگوک ساگی | سامگوک یووسا |
---|---|---|
نویسنده | کیم پو-شیک، دانشمند-دولتمدار کنفوسیونیست | ایلیون، راهب بودایی متعهد |
دوره نگارش | دوره گوریو | حدود یک قرن بعد از سامگوک ساگی |
تأکید اصلی | تاریخ شیلا با دیدگاه کنفوسیونیستی | تاریخ شیلا با دیدگاه بودایی و عناصر فرهنگی قدیمی |
دیدگاه دینی | کنفوسیونیسم چینی | بودیسم کرهای |
سبک نوشتار | منطقی و عقلانی | رمانتیک، شاعرانه و دینی |
پوشش موضوعات | توصیف دقیق زمینهای مقامات (کواللوگاپ) و زمینهای تولید غذا (سیگاپ) | داستانهای بودایی، اسطورهای، فولکلور و خرافات |
میزان محتوای دینی | تمرکز بر کنفوسیونیسم، نادیده گرفتن سنتهای باستانی | تقریباً ۴۹.۵% محتوای دینی بودایی |
پذیرش و تأثیر | پذیرفته شدن فوری به عنوان تاریخ قطعی، خواندن در چین | به عنوان مکمل «سامگوک ساگی»، متکی به آن |
دقت تاریخی | توصیفات دقیق و کامل از ساختارهای اجتماعی و اقتصادی | اطلاعات تاریخی نسبتا ناکافی، تمرکز بیشتر بر داستانها و اسطورهها |
نگاه منتقدانه | توصیف شده به عنوان کتابی متمرکز بر کنفوسیونیسم چینی، نادیده گرفتن سنتهای باستانی | تحت تأثیر ارزشهای بودایی، کمتر به کنفوسیونیسم توجه دارد |
عناصر منحصر به فرد | توصیف دقیق سیگاپ و کواللوگاپ | شامل چهار داستان عجیب درباره کشف آثار باستانی |
تکمیل یکدیگر | مکمل با «سامگوک یووسا» | مکمل با «سامگوک ساگی» |
سامگوک ساگی و سامگوک یووسا اغلب از نظر کتابهای تاریخ کرهای با یکدیگر مقایسه میشوند و هر دو جایگاه برجستهای در تاریخ کره دارند. از نظر شباهت، هر دو توسط دانشمندان دوره گوریو نوشته شدهاند که بر این باور بودند که از شیلا و نه کوگوریو نژاد گرفتهاند. بنابراین، این امر به تمرکز اصلی هر دو سامگوک یووسا و سامگوک ساگی برای تأکید بر تاریخ شیلا کمک کرد.
با این حال، در مقابل، تفاوتهایی نیز وجود دارد. اولاً، در حالی که نویسنده سامگوک یووسا یک راهب بودایی متعهد بود، سامگوک ساگی توسط یک دانشمند-دولتمدار کنفوسیونیست به نام کیم پو-شیک نوشته شد که به خوانندگان امکان دسترسی به دو اثر تاریخی متفاوت بر اساس دیدگاههای مقامات بودایی یا کنفوسیونی را میدهد.
به گفته سازمان میراث فرهنگی کره، «این کتاب شامل دامنه وسیعی از سوابق درباره سربازان جوان دوره شیلا است که دینی و شاعرانهتر از آنچه در سامگوک ساگی نوشته شدهاند، میباشند.» از سوی دیگر، مطالعات نشان دادهاند که «سامگوک ساگی تقریباً بلافاصله به عنوان یکی از تاریخهای قطعی زمان خود پذیرفته شد و در چند دهه حتی در چین خوانده شد.»
بنابراین، میتوان گفت که حتی اگر سامگوک یووسا یک قرن بعدتر نوشته شده باشد، ایلیون به طور قابل توجهی به سامگوک ساگی متکی بوده است. علاوه بر این، سامگوک یووسا شامل عناصر تاریخی است که در سامگوک ساگی یافت نمیشوند. از آنجا که هر دو اثر به طور مشابه در ذخیرهسازی تاریخ هستند، مشخص میشود که این دو اثر مکمل یکدیگرند.
کیم پو-شیک تلاش کرد رویکردی منطقیتر و عقلانیتر نسبت به نوشتههای تاریخی اتخاذ کند، در حالی که رویکرد بودیسم رمانتیک سامگوک یووسا دوران گوریو به خوانندگان اجازه میداد تا فرهنگهای تاریخی قدیمی مانند خرافات، فولکلور و داستانهای اسطورهای را تجربه کنند. هر دو کتاب تاریخی نیز به طور کلی بر پسزمینههای خاصی از نظر دین متمرکز هستند.
علیرغم نگارش منطقی سامگوک ساگی، تاریخنگاران و دانشمندان ملیگرای آن را به عنوان یک کتاب متمرکز بر کنفوسیونیسم چینی توصیف میکنند و استدلال میکنند که این کتاب نگرش تابعی را با نادیده گرفتن سنتهای باستانی القا میکند.
در مقابل، در مورد سامگوک یووسا، بیشتر متن به بودیسم اختصاص دارد که تحت تأثیر نویسنده بودایی به سبک کرهای تطبیق داده شده است و تنها بخشی که کنفوسیونیسم دیده میشود بخش ۹ است که فرزندی را به عنوان راهی برای بودیسم بیان میکند. طبیعی است که محتوای سامگوک یووسا به میزان بیشتری تحت تأثیر ارزشهای بودایی ایلیون قرار گرفته باشد تا سامگوک ساگی.
آثار ایلیون چهار داستان عجیب را در مورد کشف آثار باستانی برای نشان دادن وجود بودیسم در دوره پیشمدرن، زمان روایت داستانها، ارائه میدهد. به لحاظ آماری، نوشتههای سامگوک یووسا شامل داستانهای بودایی، از جمله اصول بودیسم و راهبان مختلف بودایی است که تقریباً چهل و نه درصد (۴۹.۵%) از کل را تشکیل میدهد.
از نظر ارائه اطلاعات تاریخی کافی، سامگوک یووسا اطلاعات تاریخی نسبتاً ناکافیای را منتقل میکند، مانند توضیح کواللوگاپ (زمینهای مقامات) و سیگاپ (زمینهای تولید غذا)، که در سامگوک ساگی به طور دقیق توصیف شدهاند. با این حال، سامگوک یووسا و سامگوک ساگی از نظر ثبتهای ناقص باستانی در میان کرهایها امروزه به عنوان مکمل هم دیده میشوند.
سه پادشاهی کره:
سه پادشاهی کره از گوگوریو، باکجه و شیلا تشکیل شده است که مناطق شبهجیزه کره و منچوری را شامل میشده است. این سه امپراطوری به عنوان قدرتمندترین امپراطوریهای شبه جزیره کره شناخته میشدهاند که همواره دارای روابط دوگانه صلح و جنگ بودهاند. شیلا( به کرهای: 실라) ، به عنوان اولین حکومت تشکیلشده در بین این سه امپراطوری، پنجاه و هفت سال( ۵۷سال) پیش از میلاد مسیح توسط پادشاه هیوک گئوسو بنیانگذاری شد و تا سال ۹۳۵ میلادی نیز پابرجا بود. پدربزرگ پادشاه هیوک گئوسو مدتها به عنوان رهبر قبیله پارک بود و خاندان بزرگ پارک در کره از نوادگان او بودند. در کتاب سامگوک ساگی اشاره شده است که:
سران ملت چوسان قدیم در شش روستای «چوهیو»، «یانگ سان»، «دائه سو»، «جین جی»، «گاری» و «گویا» زندگی میکردند. پادشاه هیوک گئسو را پدر سه پادشاهی میدانند.
سران ملت چوسان قدیم که به دنبال بازگرداندن قدرت و نفوذ چوسان بودند، تصمیم گرفتند تا تمام روسای قبایل، در شبی جلسه شور و مشورت را برگزار کنند تا امپراطور ملت جدیدالتاسیس انتخاب شود. ناگهان بر فراز آسمان یانگ سان نوری عجیب نمایان گردید و اسب بالدار سفیدی بر زمین نشست. سوبول گنگ، رئیس قبیله چوهیو در میان یالهای اسب، یک تخم بزرگ را یافت که نور عجیبی از آن منتشر میشد. یکباره از میان تخم کودکی بیرون آمد و سوبول گنگ آن را پارک هیوک گئوسو که به زبان کرهای به معنای تخممرغ نورانی است، نامید. همین مسئله منجر به آن شد که روسای قبایل، پارک هیوک گئوسو را به عنوان رهبر خود انتخاب نمایند.
این امپراطور به عنوان پدر سه پادشاهی نیز شناخته میشود.
چینیها مدت زیادی، قرن ها، بر شبهجزیرهکره حکومت کردند اما در سال ۶۷۶ میلادی و در زمان شاه مونمو کبیر، پادشاه شیلا، بود که شاه مونمو، قوای چینی از خاک شیلا بیرون رانده و کنترل کامل کره را به دست گرفت.
گوگوریو و شاه جومونگ در سامگوک یوسا:
پادشاه دانگمیونگ متولد سال ۵۸ پیش از میلادمسیح که به نامهای دانگمیونگ سئونگ وانگ و جومونگ نیز شهرت دارد، موسس پادشاهی گوگوریو است. در بین سه امپراطوری کره، گوگوریو به عنوان شمالیترین آنها یاد میشود. در کتاب سامگوک ساگی، این پادشاه بزرگ با عناوین جومونگ و چومووانگ یاد شده است. جومونگ در زبان کرهای به معنای کماندار ماهر است.
برطبق افسانهها هنگامی که جومونگ به دلیل حسادت فرزندان گوموا، که هفت عدد بودند، مجبور به ترک پادشاهی بویو شد؛ به رودخانهای خروشان رسید. لاکپشتها و جانوران آبزی در این هنگام به سطح آب امدند و یک پل برای رد شدن جومونگ از روی رودخانه ایجاد کردند. جومونگ هنگامی که به جولبون، سرزمین جنوبی میرسد؛ مورد احترام و استقبال گو موسئو دانگون قرار میگیرد. او که میدانست جومونگ یک فرد عادی نیست، دخترش سوسانو را به عقد جومونگ درمیاورد. جومونگ پس از مرگ گو موسئو دانگون به عنوان هفتمین دانگون برگزیده شد. جومونگ با متحد کردن ۵قبلیه جولبون، سرزمین واحدی را ایجاد نمود. جومونگ در سال ۳۷ پیش از میلاد مسیح بود که پادشاهی گوگوریو را تاسیس نمود.