مهارتهای نرم به مهارتهای غیرفنی اطلاق میشود که تأثیر قوی بر روی عملکرد و رفتار کاری افراد دارند. این مهارتها شامل تواناییهای ارتباطی، روابط بینافراد، حل مسائل و مدیریت زمان میشوند.
مهارتهای نرم، ویژگیها و رفتارهایی هستند که نحوه برخورد فرد با وظایف خود را توصیف میکنند. شما احتمالاً در تمام زمینههای زندگی خود از مهارتهای نرم استفاده میکنید – ارتباط برقراری، تفکر انتقادی، حل مسئله و مهارتهای متقابل دیگر، نمونههایی از مهارتهای نرم هستند، اما در محل کار ارزش بیشتری دارند.
در واقع، مهارتهای نرم به طور معمول به عنوان مهارتهای انسانی یا مهارتهای محیط کاری نامیده میشوند. این نامهای جایگزین میتوانند در هنگام تفکر و بحث در مورد مجموعه مهارتهای خود، توصیفی کاملتر باشند.
در این مقاله از مجله فرهنگی خبری تهران تا سئول، به بیشتر جزئیات در مورد مهارتهای نرم با ارزشی که کارفرمایان به دنبال آنها هستند، پرداخته و چند نکته برای بهبود مهارتهای نرم خود ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.
تعریف مهارتهای نرم:
مهارتهای نرم به ویژگیها و تواناییهای ارتباطی و شخصیتی اشاره دارند که برای موفقیت در محیط کاری ضروری هستند. این مهارتها نحوه تعامل و ارتباط افراد را با دیگران تعیین میکنند و شامل مهارتهای بینفردی، مهارتهای شنیداری، مدیریت زمان و همدلی است. این مهارتها به عنوان مهارتهای شخصی، مهارتهای بینافراد، مهارتهای غیرفنی، مهارتهای ضروری و مهارتهای قابلانتقال نیز شناخته میشوند.
مهارتهای نرم، تواناییهای مرتبط با نحوه کار و تعامل شما با سایر افراد هستند و شامل ارتباط، کار تیمی و سایر مهارتهای بین فردی میشوند. کارفرمایان به دنبال مهارتهای نرم در کارجوها هستند، زیرا آموزش این مهارتها دشوار است و برای موفقیت بلندمدت کارکنان، اهمیت دارند. مهارتهای نرم با مهارتهای سخت که فنی و مختص شغل هستند، تفاوت دارند.
اهمیت مهارتهای نرم:
مدیران منابع انسانی سازمانها که مسئول استخدام افراد هستند، هنگام جستجوی کارکنان، به دنبال افرادی با مهارتهای نرم هستند، زیرا این افراد به طور کلی در محیط کاری موفقتر عمل میکنند. افراد ممکن است تواناییهای فنی خوبی در حیطه شغلی خود داشته باشند، اما اگر نتوانند بهخوبی با سایر اعضای تیم همکاری کنند یا ای نرم به فرد کمک میکند تا با تغییرات مختلف در محیط کاری سازگار شود و به چالشها و مواقع پیچیده پاسخگو باشد. این مهارتها همچنین به ارتقای ارتباطات درون و برون سازمانی کمک کرده و روابط حرفهای و موثر تربیت میکنند.
تفاوت مهارتهای نرم و مهارتهای سخت:
مهارتهای سخت به آنچه که شما انجام میدهید، اشاره دارند در حالی که مهارتهای نرم به نحوهی انجام آن کار میپردازند.
مهارتهای سخت، مهارتهای فنی شما هستند که با انجام کارهای خاص مرتبط هستند. تجزیه و تحلیل داده، برنامهنویسی کامپیوتر، نوشتن، طراحی UX از جمله نمونههایی از مهارتهای فنی هستند. در هنگام انجام یک وظیفه، شما اغلب از ترکیبی از مهارتهای سخت و نرم استفاده میکنید، مهارتهای فنی برای هدایت فرآیند و مهارتهای محیط کاری برای دستیابی به نتایج مؤثر.
مثلاً، وقتی شما یک پروژه را به اتمام میرسانید، نوشتن یک گزارش پیشرفت میتواند یک مهارت سخت باشد، اما برقراری ارتباط موثر با همکاران و مدیران یک مهارت نرم است. به عنوان یکی از مثالهای مهارتهای نرم میتوان به مهارتهای ارتباطی، تفکر انتقادی، حل مسئله، همکاری و رهبری اشاره کرد که همه به عنوان مهارتهای انسانی نیز شناخته میشوند.
مهارتهای کاری که کارفرمایان به دنبال آنها هستند، کدامند؟
مهارتهای محیط کاری، بیانگر نگرش یک فرد نسبت به کارش به طوری که فراتر از جنبههای تکنیکی وظیفه اش میرود. در واقع، برای اکثر کارفرمایان، نحوه انجام کار شما به همان اندازه مهم است که چه کاری انجام میدهید، به ویژه در بلندمدت که نیاز به یادگیری، رشد، و موفقیت دارید.
به گفته وزارت کار آمریکا، مهارتهای محیط کاری برای آمادگی شغلی یا حداقل شرایط مورد نیاز برای یک شغل مشخص، از مهارتهای فنی مهمتر به شمار میروند.
کارفرمایان به طور کلی به دنبال موارد زیر هستند:
- اخلاق شغلی
- ارتباطات مؤثر
- همکاری و تعامل با تیم
- تفکر و حل مسئله
تحلیل کردن مهارتهای محیط کاری به شکلی کارآمد میتواند به کارفرمایان کمک کند تا پتانسیل آینده یک فرد را پیشبینی کنند. به عنوان مثال، در انتخاب رهبران یک پروژه جدید یا تصمیمگیری برای ارتقای یک کارمند، این تحلیلها ممکن است نقش مهمی ایفا کنند. همچنین، مدیران استخدامی مهارتهای محیط کاری را برای تعیین سازگاری یک نامزد با یک تیم خاص نیز در نظر میگیرند.
مثال هایی از مهارتهای نرم:
- گوش دادن فعال
- انعطاف پذیری
- ارتباطات
- خلاقیت
- تفکر انتقادی
- همدردی و همراهی با دیگران
- رهبری
- سازماندهی
- حل مسئله
- خلاقیت در پیدا کردن راه حلهای جدید
- تفکر استراتژیک
- همکاری و همتیمی
- مدیریت زمان
مهارتهای محیط کاری برای افراد در همه زمینههای شغلی مهم هستند، از جمله مدیریت، بازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات و مهندسی. این مهارتها میتوانند برای پیشرفت در شغل، ارتقای حرفهای و بهبود عملکرد در کار بسیار مفید باشند.
چگونه مهارتهای خود را بهبود دهیم؟
برای بهبود مهارتهای محیط کاری، ممکن است نیاز باشد الگوها، رویکردها و فرایندهای فکری خود را تغییر دهید. این نوع کار عموماً به تمرین و صبر نیاز دارد، اما با گذر زمان، احتمالاً احساس آسانی بیشتری خواهید کرد که مهارتهای محیط کاری خود را بهبود بخشیدهاید.
اگرچه این مهارتها به طور سنتی نسبت به مهارتهای فنی سختتر به نظر میرسند، اما روشهایی برای بهبود آنها وجود دارد. اگر شما مهارت خاصی در ذهن دارید که میخواهید بهبود بخشید، بهتر است به راهکارهایی فکر کنید که بتوانید آن مهارت را در زندگی روزمره خود به کار بگیرید. همچنین میتوانید به مشاوران متخصص ما پیام دهید تا با کمک مشاورین ما برنامه ای شخصی برای بهبود مهارتهای خود دریافت کنید.
در ادامه چند ایده برای بهبود مهارتهای محیط کاری شما آورده شده است:
- تمرین انواع مختلف سبکهای ارتباطی: افراد به طور معمول به سبکهای مختلف ارتباطی علاقه دارند، از جمله روشهای ارسال مانند مکالمه، ایمیل یا پیام متنی یا روش ارسال مانند روش غیرفعال، فعال یا قاطع. علاوه بر مهارتهای ارتباطی خود، در نظر گرفتن چگونگی ارتباط با دیگران در شرایط مختلف، فرصتی برای تمرین تطبیقپذیری، تفکر انتقادی و تفکر استراتژیک است.
- پیوستن به یک پروژه گروهی: علاوه بر نشان دادن توانایی برای اتخاذ اقدام، پیوستن به یک پروژه گروهی میتواند فرصتهایی برای تمرین مهارتهای مختلفی مانند همکاری، مدیریت زمان و گوش دادن فعال به دیگران ارائه دهد. به علاوه، پروژههای گروهی به شما این امکان را میدهند که مهارتهای فنی خود را در یک محیط همکاریای بهبود بخشید.
- یادگیری یک مهارت جدید: یادگیری یک مهارت جدید میتواند روی رفتارهای عادی شما تأثیر بگذارد و رشد شما را تشویق کند. ارتباط قوی بین یادگیری و خلاقیت وجود دارد، بنابراین هر چه تصمیم بگیرید یاد بگیرید، شما از دانش فنی بهرهمند میشوید و تواناییهای خلاقیت و حل مسئله خود را بهبود میبخشید.
-
با همکاران خود ارتباط برقرار کنید: شما در هر تعاملی که داشته باشید، از مهارتهای محیط کاری خود استفاده میکنید. به سادگی آشنایی با همکارانتان میتواند راهی موثر برای تمرین مهارتهای ارتباطی و گوشسپاری فعال باشد و فرصتهایی برای همکاری در آینده ایجاد کند.
- پیشنهاد دادن برای بهبود فرآیندهای موجود: در حالی که شما در حال تقویت مهارت های فنی و محیط کاری خود هستید، ممکن است متوجه فرصت هایی برای بهبود روش های انجام کارها در محیط کاری خود شوید. تفکر بحرانی در مورد فرآیندها، شناسایی مشکلات و یافتن راه حل های قابل قبول، همه مهارت های محیط کاری محبوب هستند. برای بهبود فرآیندهای موجود در محیط کاری، می توانید به دنبال روش هایی برای بهبود کیفیت یا کاهش زمان مورد نیاز بگردید و پیشنهاد خود را به مدیران یا تیم خود ارائه دهید.
در این مقاله تلاش کردیم تا اهمیت مهارتهای نرم را بیان کنیم. در نظرداشته باشید که داشتن مهارتهای نرم در فرایند ارسال درخواست برای بورسیه دولتی کره جنوبی موثر است. اگر نمیدانید چه دورههایی مناسبتان است کافیست تا به ما در تلگرام پیام دهید تا مشاوران ما راهنمای شما باشند.
همچنین شما میتوانید دوره های مفید مربوط به مهارتهای نرم را از طریق وبسایت تحصیلی ما دریافت نمایید.
سوالات متداول در مورد مهارتهای نرم:
مهارتهای نرم چیست؟
مهارتهای نرم شامل مجموعهای از خصوصیات و رفتارهای شخصیتی هستند که شامل تعاملات اجتماعی، مهارتهای ارتباطی، رهبری، مدیریت زمان، خلاقیت، قدرت تفکر، هماهنگی و کار تیمی و ... هستند. این مهارتها به طور عمده به عنوان مقابل مهارتهای فنی شناخته میشوند.
چرا مهارتهای نرم مهم هستند؟
مهارتهای نرم از اهمیت بسزایی برخوردارند زیرا شخصیت و رفتار فرد را شکل میدهند و میتوانند در موفقیت یا شکست فرد در زندگی شخصی و حرفهای تاثیرگذار باشند. مهارتهای نرم به فرد کمک میکنند تا ارتباطات موثرتری را با دیگران برقرار کند، تیمهای موفقتری را مدیریت کند، در فرآیند تصمیمگیری بهترین عملکرد را انجام دهد و به طور کلی در کسب و کار و زندگی موفق تر عمل کند.
چه کسی از مهارت های نرم استفاده میکند؟
همه افراد، از جمله کارمندان، مدیران، کارآفرینان و حتی دانشجویان، برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهای خود از مهارتهای نرم استفاده میکنند.
چرا باید برای موفقیت در کسب و کار مهارت های نرم را آموخت؟
در کسب و کار، موفقیت تنها به دلیل داشتن مهارتهای تخصصی و فنی نیست. به دنبال داشتن مهارتهای نرم، مانند مهارت در ارتباط با مشتریان، همکاری در گروه، حل مسائل، مذاکره و مدیریت زمان، بسیار اهمیت دارد.
از آنجا که تعامل با مشتریان، همکاران و همکاران آینده از همه مهمتر است، مهارت های نرم می تواند در پایداری و رشد کسب و کار بسیار مؤثر باشد. به طور مثال، اگر یک کارمند بتواند به خوبی با همکاران خود کار کند و با مشتریان به خوبی ارتباط برقرار کند، احتمال موفقیت در کار زیاد می شود.
به علاوه، در کسب و کار، مهارت های نرم می تواند در ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و بهبود روابط بین اعضای تیم کمک کند. همچنین، این مهارت ها به مدیران کمک می کند تا بتوانند به خوبی با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند و از بروز مشکلات کاری جلوگیری کنند.
بنابراین، آموختن مهارت های نرم برای همه افرادی که در کسب و کار فعالیت می کنند بسیار اهمیت دارد و می تواند به کارآمدی و موفقیت در کسب و کار کمک کند.
مهارتهای نرم در تحصیلات دانشگاهی چه اهمیتی دارند؟
مهارتهای نرم به عنوان مهارتهای ارتباطی، روابط اجتماعی، تفکر انتقادی و مدیریت زمان، از اهمیت بسیاری برای دانشجویان برخوردار هستند. داشتن این مهارتها به دانشجویان کمک میکند تا بهتر درک کنند که چگونه موفقیت حرفهای را بدست آورند و در طول دوره دانشجویی، ارتباطات خود را با همکلاسیها، اساتید و دیگران بهبود دهند.
مثلاً، داشتن مهارتهای ارتباطی قوی، به دانشجویان کمک میکند تا بتوانند ایدهها و نظرات خود را به شیوهای که موثرتر باشد بیان کنند، در گروههای کاری بتوانند بهتر همکاری کنند و در ارتباط با اساتید بهتر از سوالات خود بگویند. همچنین، مهارت مدیریت زمان به دانشجویان کمک میکند تا بتوانند برنامهریزی کاری خود را بهبود بخشند و به طور مؤثر تر با وظایف خود مقابله کنند.
بنابراین، مهارتهای نرم به دانشجویان کمک میکند تا در زمینههای مختلف تحصیلی و حرفهای بهتر عمل کنند و در کنار دانش تخصصی خود، به مهارتهای ارزشمندی همچون ارتباطات بین فردی، تفکر انتقادی و مدیریت زمان نیز دست یابند.